Publikacje

Publikacje po angielsku

  • Marek Kwiek, Łukasz Szymula (2023). “Young Male and Female Scientists: A Quantitative Exploratory Study of the Changing Demographics of the Global Scientific Workforce”. Quantitative Science Studies (2023) 4 (4): 902–937. https://doi.org/10.1162/qss_a_00276. PDF tutaj
  • Marek Kwiek, Wojciech Roszka (2024). “The Young and the Old, the Fast and the Slow: A Large-Scale Study of Productivity Classes and Rank Advancement”. Studies in Higher Education. 49(11), 2036-2051 (2024). https://doi.org/10.1080/03075079.2023.2288172. PDF tutaj
  • Marek Kwiek, Wojciech Roszka (2024). “Once Highly Productive, Forever Highly Productive? Full Professors’ Research Productivity from a Longitudinal Perspective”. Higher Education, 87, 519–549. https://doi.org/10.1007/s10734-023-01022-y. PDF tutaj
  • Marek Kwiek, Wojciech Roszka (2025). “Are Scientists Changing their Research Productivity Classes When They Move Up the Academic Ladder?”. Innovative Higher Education. 50, 329–367. https://doi.org/10.1007/s10755-024-09735-3. PDF tutaj
  • Marek Kwiek and Łukasz Szymula (2024). „Quantifying Attrition in Science: A Cohort-based, Longitudinal Study of Scientists in 38 OECD Countries”. Higher Education. Online-first. https://doi.org/10.1007/s10734-024-01284-0. PDF tutaj.
  • Marek Kwiek, Wojciech Roszka (2024). „Top Research Performance Over Time: A Multidimensional Micro-Data Approach”. Journal of Informetrics. 18(4) 2024, 1-42. https://doi.org/10.1016/j.joi.2024.101595. PDF tutaj.
  • Marek Kwiek, Hugo Horta, Justin J.W. Powell (2024). „Using Large-Scale Bibliometric Data in Higher Education Research: Methodological Implications from Three Studies”. Higher Education Quarterly. 78(4). 1-22. https://doi.org/10.1111/hequ.12512. PDF tutaj.
  • Antonowicz, Dominik, Rónay, Z., & Jaworska, M. (2022). The power of policy translators: New university governing bodies in Hungary and Poland. European Educational Research Journal, 1-17. tps://doi.org/10.1177/14749041221095275. PDF tutaj.
  • Davide Donina, Anna Pokorska, Dominik Antonowicz & Marta Jaworska (2022) A cultural perspective of higher education governance reform in Poland: divergent interpretations by rectors across distinct categories of universities, Journal of Higher Education Policy and Management, 44:6, 596-612. PDF tutaj.
  • Antonowicz, Dominik & Jarosław Domalewski (2024). “The economic situation of higher education graduates in the labor market in Poland”, w: Fatima Suleman, Pedro Teixeria, Pedro Videira, Mass Higher Education and the Changing Labour Market for Graduates: From Employability to Employment. Edward Elgar Publisher. PDF tutaj.
  • Dominik Antonowicz, Davide Donina, Myroslava Hladchenko & Anna Budzanowska (2024). “Impact of university councils on the core academic values of Polish universities: limited but benign”, International Journal of Leadership in Education, DOI:
    10.1080/13603124.2024.2302062. PDF tutaj.
  • Svetlana Shenderova, Dominik Antonowicz, Marta Jaworska (2023). „Academic Excellence Initiatives in Higher Education Systems under Pandemic: Comparative Policy Responses in Poland and Russia” w: R. Pinheiro (red.) The Impact of Covid-19 on the Institutional Fabric of Higher Education Old Patterns, New Dynamics, and Changing Rules? Palgrave Macmillan. PDF tutaj.
  • Agnieszka Anielska & Dominik Antonowicz (2024). Strategies of higher education institutions towards postgraduate education in Poland, Research in Post-Compulsory Education, DOI: 10.1080/13596748.2023.2253651. PDF tutaj.
  • Kwiek, Marek, Łukasz Szymula (2023). „Quantifying Lifetime Productivity Changes: A Longitudinal Study of 325,000 Late-career Scientists”. Preprint at SocArXiv. 1-50. https://osf.io/preprints/socarxiv/y2a5e. PDF tutaj.

Publikacje po polsku

  • Marek Kwiek, Wojciech Roszka (2023). „Zawsze wysoce produktywni? Zawsze nisko produktywni? Dynamiczne ujęcie dorobku naukowego profesorów tytularnych wykorzystujące klasy produktywności”. Nauka. Kwartalnik PAN.  1/2023, 7-39. https://nauka-pan.pl/index.php/nauka/article/view/994. PDF tutaj.
  • Marek Kwiek and Łukasz Szymula (2023). „Profesja akademicka w ujęciu globalnym: co Big Data mówią nam o udziale kobiet w nauce?”. Nauka. Kwartalnik PAN.  3/2023, 45-86. https://nauka-pan.pl/index.php/nauka/article/view/1023. PDF tutaj.
  • Marek Kwiek, Wojciech Roszka (2023). „Znikający naukowcy. Co ustrukturyzowane Big Data mówią nam o rezygnacji z nauki w 38 krajach OECD?”. Nauka. Kwartalnik PAN.  4/2023, 23-52. https://nauka-pan.pl/index.php/nauka/article/view/1065. PDF tutaj.
  • Marek Kwiek, Wojciech Roszka (2024). „Reguła 10/50. Analiza dorobku 150 tysięcy polskich naukowców pokazuje trwałość systemowych nierówności w nauce”. Nauka. Kwartalnik PAN. 4/2024, 37-61. DOI: 10.24425/nauka.2024.152910. PDF tutaj.
Skip to content